Home » Статии » Курсови работи | [ Добави нова ] |
Организационни структури
Темата “организация” е една от централните теми в стратегическия мениджмънт на всяка корпорация. Класически тя се изучава в 2 насоки и се конкретизира в 2 части:
В първия случай (първата част) тя се приема, съсредоточава и изразява като носеща конструкция, структурата на мениджмънта, т.е. обособени инстанции, екипи със специален и собствен статут и компетенции, които реализират стратегията, вземат и трансформират решения, извършват информационно осигуряване, осъществяват маркетингово управление във всичките му дименсии, контрол, управление на персонала, финансов мениджмънт и т.н. Винаги във всяка една организация е в сила една управленска аксиома, валидна от 1962 г. и изказана от историка Алфред Чандлър Младши в неговия реферат и гласи, че:”Структурата следва стратегията.”(Structure follows Strategies), т.е. независимо от това какъв е предметът на курсовата работа дейността организационното структурно изграждане организира стратегическото изграждане или организацията на стратегията и то прави възможно успешната реализация на тази стратегия. Нагледно за илюстрация организационната структура се представя чрез т.нар. “organic gram” или органиграма, която да представя йерархичната подреденост на различните управленски инстанции във времето и пространството повече на курсови работи. Втората част – организация на процесите представя мениджмънта и съдържащите се в него функции в действие в една непрекъснатост и това предполага т.нар. “самоуправление” (self-management) в търсенето на оптимални параметри за функциониране. Поради процесната организация сферата на финансовите услуги много бързо еволюира под въздействието на вълните на глобализация; а също така и на индустриализация, т.е. отделните сделки и продукти са много високо стандартизирани. Те се създават и фукционират в модерни софтуерни програмни решения, които като практика редуцират разходите, но това налага и необходимостта от консултинг, който е трансмисия или свързващо звено между високостандартизираните продукти и конкретната висока клиентска потребност. Само при наличието на тези условия е възможно да се осъществува масово предлагане с индивидуална ориентация-адаптация, която в никакъв случай не става и не се осъществява по силата на старата максима:”Всичко за всеки”, а “Висока специализация, но адаптирана към клиентския сегмент”. Процесната организация (адаптация) е онази сфера, която съдържа, убещава успех на тоталната промяна с най-висок потенциал; процент на промяна (60-65%), т.е. усъвършенстването на мениджмънта започва от процесите, ключовите компетенции и рефлектира върху стратегията. Съвсем естествено всяка организация застава пред важния въпрос:”Какъв е оптималният модел на нейната организационна структура?” Изборът на оптимален модел зависи от 3 групи фактори, които представляват т.нар.”рамка за оценка на структурното изграждане”, а те са представени в курсови работи:
Процесите в околната среда изискват и принуждават финансовите институции да поддържат мобилна малка организационна структура – да създава малки, гъвкави структурни единици по силата на един принцип от индустрията –“the small is beautiful”; залага се на малки и много функционални екипи. Това е принцип, който тотално импонира Lean Management-а. Представляват се от много функционални екипи, при които по определени начини осъщетвуват ключови сделки. Тромавите структури се заменят с мобилни структури (Cross Financial Teams), които в отделни случаи са включили различни мениджъри и експерти с различни профили – планови мениджъри, юристи, системни анализатори, логистици, финансови мениджъри, маркетингови мениджъри, мениджъри по човешките ресурси и т.н. 2) група фактори разгледани в курсови работи са – ориентация към клиента. Това е първият стълб на Lean Management-а – тотална ориентация към изисквания, очаквания и потребности на клиента. Създавене на плоска йерархия, т.е. елеминиране на междинните, повтарящи се процеси, оттам редукция на разходи и на повтарящия се излишен персонал; децентрализацията на компетенции, която става чрез интензивни, активни процеси по делегиране на компетенции отгоре-надолу (top-down). Втората група фактори са т.нар.”фактори на успеха в съответния бизнес”.
| |
Views: 272 | | |
Total comments: 0 | |